Anatman

En till synes oundviklig konsekvens av vetenskapens obevekliga frammarsch är insikten att vi alla är vandrande molekylära datorer, kemiska reaktioner paketerade i ett tunt skal av döda hudceller. Kärlek, genialitet, drömmar och äckel är inget annat än information kodad i kopplingsschemat till köttdatorn vi har bakom pannbenet. Men ett kopplingsschema kan kopplas om och en dator programmeras. Vilken del av informationen i mitt huvud är »jag«? Hur mycket kan skrivas om innan den »jag« som jag var dör och en ny »jag« tar hans plats? Och om vi kan programmera oss själva och varandra, borde vi göra det? Om vi kan programmera oss själva till att vara lyckliga? Är det fel att förslava en människa om hon är programmerad till att tycka om det?

Anatman är ett rollspel om identitet. I en framtid där hjärnans källkod är känd har vi lärt oss att skriva, att läsa och att radera information i neuroner. När dina minnen, dina kunskaper, din personlighet och dina djupaste övertygelser kan skrivas över, av dig själv eller av någon annan, vad innebär detta för vem du är? För hur samhället fungerar? För vad ordet »människa« ens betyder?

Anatman är kortbaserat och kan beställas (med långsam frakt och dyra kostnader) som fysisk kortlek. Man kan också spela det online via hemsidan playingcards.io och en fil som finns att ladda upp från hemsidan.

Info i korthet
  • Språk: Svenska
  • Författare: Simon Pettersson
  • Spelledare: Nej
  • Tärningar: Nej
  • Antal spelare: 3-6
  • Speltid: 3-4 timmar
  • Webbsida: simonpettersson.com
Rekommenderat för dig som gillar
  • Kort
  • Black Mirror
  • Historievävande
  • Filosofi
Rulla till toppen